Turn on, tune in, drop out.

Máme za sebou psychedelickou zkušenost! Naše vědomí otevřel unikátní ručně barvený papír z minulého století. Na jinou úroveň mysli jsme překódovali i designéra Pavla Kahotski a společně pak propadli šedesátkovému designu ze Švédska. Díky tomu vznikl neopakovatelný set krabiček pro značky IOKO a Nasstasia Alienikava. Držte se.

Když jsme si před léty ze Švédska přivezli dnes už v podstatě historické knihtiskařské vybavení, čekalo nás nejedno překvapení. Některé litinové mašiny byly v plném zápřahu třeba už od roku 1902, z osahaného nářadí dýchala desetiletí tvrdé poctivé práce. Přesto bylo všechno v dokonale funkčním stavu. V souboru jsme našli i balíky s archy ručně barvených papírů. A to byl teprve objev! Svébytný grafický materiál, v podstatě užité umění, které vzniklo v době, kdy se ještě všechny podobné výtvarné počiny dělaly ručně. Je to poctivá vodní lázeň, barvy a tradiční technika mramorování, žádný Photoshop nebo Illustrator. Jak je vidět na dobové fotografii z dílny Hasslers Bokbinderi, papír používali jako potah desek na knihy nebo na předsádku.

Dnes jsme z tohoto historického dědictví nadšení. Ale původně si jsme popravdě neuměli dost dobře představit, jak tento muzeální psychedelický klenot využít. A když jsme se papírům dost vynadivili, putovaly do skládku. Říkali jsme si, že čekají na svou chvíli. A ta skutečně přišla! Poprvé jsme je využili v roce 2018 spolu s designéry z H&M, kteří navrhovali papírový sortiment pro fashion brand „& Other Stories“. Naše dílna zakázku realizovala ve výrobě. Mladí Francouzi a Švédové byli z ručně barveného papíru doslova unešení. Část transformovali do grafických remixů na jednotlivé výrobky a některé motivy prostě jen čistě naskenovali a reprodukovali v ofsetu. Třeba jako přebaly zápisníků.

Podruhé přišel správný čas letos, když nás opět oslovil Pavel Kahotski s realizací obalů na brýle. Pavel chtěl 100 potahovaných krabiček v deskách s magnety a my hned vycítili, že to je unikátní příležitost právě pro náš historický materiál. A máme obrovskou radost, že jsme se pak v podstatě během jediné schůzky společně naladili na ideu potáhnout sto unikátních kousků právě tímhle tradičním, ručně barveným papírem. Je to úlet!

Každý box na brýle je naprosto jiný. Najdete na nich surreálné až halucinogenní motivy, které se nepředvídatelně mění v barvách, vytváří metalické odlesky a každému obalu dodávají nezaměnitelný vzhled se specifickou atmosférou a výsledným dojmem. Jiné jsou naopak decentní až minimalistické, ale na první pohled nepřehlédnutelně odlišné od děl moderního počítačového designu. Fluidní, enigmatické, s příběhem, který očividně pramení v jiných časech. Doplnit krabičky o náročné ražby metalickými fóliemi různých barev a nadesignovat vnitřní polstrování černým nebo bílým papírem, to už byl v tomto případě pro naši rukodělnou výrobu extrémních zakázek vlastně už standardní úkol.

Výsledek toho projektu naprosto vybočuje z řady soudobé obalové produkce a potvrzuje, že opomíjet historii a její dobové přínosy je škoda. Stejně jako je škoda ochudit se o inspiraci někdejšími díly, idejemi nebo postupy. Mohou fungovat jako skvělý základ, unikátní motivace postavit na nich něco úplně nového. Něco, co by člověka v dnešním těkavém digitálním světě vůbec nenapadlo. Opomíjet historii znamená oslabovat sami sebe, své možnosti. Máme rádi opačný přístup. A značkám IOKO a Nastassia Aleinikava jsme díky tomu pomohli vystoupit z dnešních konvencí. Děkujeme za to!

Previous
Previous

Splendor ultima ratio*

Next
Next

Na jednu stránku se nevejdu !