INTO THE WILD
Projekt Vårgårda se vymyká. Nejen tím, co obsahuje, ale i tím, jak vznikal. Inspirovaný divokou švédskou krajinou, hluboce zakořeněný v příběhu místa, zemědělské tradice a řemesla v okolí stejnojmenného švédského města. Od začátku spíš výprava, než projekt. Putování do divočiny.
Celý obal jsme navrhli sami – bez grafického studia, bez šablon. Jen my a značka. Tři nádoby, tři příběhy. Ukryté v konstrukci, která na první pohled neprozradí nic. Jako vrstvené maskování v přírodě samotné. Teprve před tím pravým se rozbalí vnitřní svět: tři přesně usazené boxy, každý s vlastním dřevěným interiérem. Do detailu promyšlené. Kompletně ručně.
___
Příležitost být součástí projektu od samého počátku a spolupracovat rovnou s klientem je vzácná. Skrývá v sobě ale největší potenciál vytvořit něco skutečně výjimečného – protože přímá linka klient–myšlenka–výroba umožní jít na dřeň. A výsledek má pak sílu. Tak tomu bylo i v tomto případě, kdy jsme spolupracovali přímo s Japan Tobacco International, jednou ze tří největších tabákových společností na světě.
Konkrétně šlo o značku Nordic Snus a produkt Vårgårda, což je řemeslná verze žvýkacího tabáku, vznikající ve stejnojmenném městě v rozsáhlé švédské oblasti Västra Götaland, kde najdete jak průmyslová centra typu Göteborg, tak téměř nedotčenou přírodu. A projektem Vårgårda jsme do divočiny skutečně vstoupili – klient si přál 7 000 sběratelských boxů, každý z nich se třemi krabičkami se žvýkacím tabákem. Hlavním cílem bylo ovšem zajistit nezapomenutelný zážitek z unboxingu, a navíc pomocí materiálu, provedení i grafických detailů podtrhnout filozofii značky.
Navrhli jsme proto kombinovanou, potahovanou konstrukci etue s dřevěným interiérem. Po sejmutí víka se objeví na výšku umístěné čtyřdílné desky, jejichž otevření odhalí tři menší krabičky nad sebou. Ty se dále otáčejí kolem základny, což odkryje tři kruhové kazety se samotným tabákem, precizně usazené v dřevěném lůžku. Vše je pohyblivé, ale přitom pevně vlepené do nosné platformy.
___
Konstrukce, materiály a grafické detaily, které kolegové Pelle a Robert navrhli, vytvořily dokonalou souhru. Výsledkem je box, který není „flashy“, ale naopak, přesně v duchu značky, – surový, přírodní, poctivý. Výroba musela předvést to nejlepší, bez prvoplánových efektů. To je ostatně přístup, který náš kolega Pelle prosazuje obecně. Projektový manažer s obchodním talentem a obrovskými zkušenostmi, které mu umožňují provést celý tým i klienta náročným procesem, a přitom zachovat svůj typicky upřímný „no bullshit pitches“ styl. Pelle je ostatně v divočině jako doma. Když výroba ztichne, sedne na Harley-Davidson a vyrazí třeba na hardrockový festival, který má naše česká dílna v podstatě za humny.
___
Byla řeč o potahované konstrukci. Pro box Vårgårda jsme zvolili decentní zelený papír Lessebo Moss Green. Na vnitřní stranu víka jsme navíc umístili tisk vrstevnic švédské krajiny. Další grafické prvky jsme řešili sítotiskerm a decentními ražbami s fóliemi od Foilco. Vizuální dominantou designu jsou ovšem na první pohled tři hluboké slepotisky na stranách víka. Navzdory velkému formátu jsou dokonale ostré, což byla výzva, kterou brilantně splnil náš kolega Jaromír. O projekt se navíc staral po celou dobu výroby, a to včetně speciálních technologických fází. Nebyla to procházka růžovým sadem. Už jen vlepit krabičky do desek tak, aby bez deformace unesly hmotnost dřeva i produktu a pohyblivé segmenty plnily funkci v každém jednotlivém provedení navzdory obrovskému nákladu, to byl skutečně divoký úkol. Díky Jaromírovi se to povedlo!
___
Samostatnou kapitolou bylo řešení dřevěných interiérů. Základem se stala buková překližka, frézovaná přesně podle tvaru nádobek – to byla ovšem ta jednodušší část. Oříškem se totiž stala povrchová úprava. Existuje samozřejmě řada možností – laky, mořidla, barvy, oleje. Ale žádná z nich nám nepřišla „ta pravá“. Některé povrchy působily uměle, jiné měly nepřirozený lesk nebo si udržovaly nepříjemný zápach.
V Hässlers si ale na výběru použitých materiálů dáváme extra záležet, protože mají obrovský vliv na výsledek. Takže to sice chvíli trvalo, ale nakonec jsme našli to pravé – Odie’s Oil z Tallahassee na Floridě. Přírodní olej, aplikovaný ve velmi jemné vrstvě a ručně, který krásně vykreslil strukturu dřeva. Olej také zanechává lehký, příjemný odér, který z boxů vychází ještě týdny po výrobě. Mimochodem, Odie’s Oil, to je téma samo o sobě – spojení poctivého amerického řemesla a lásky k lesům, říkají truhláři. Pro tenhle projekt to bylo ideální řešení.
___
Projekt Vårgårda nám znovu potvrdil, že zkratky neexistují. Stejně jako v nespoutané divočině, kde jeden krok vedle může znamenat konec dobrodružství a začátek noční můry. Všechno bylo extrémné náročné. Sedmitisícová série. Od návrhu po poslední kus. Důraz na detail. V čase napnutém jak struna. Sáhli jsme si na dno. Ale tak to má být.
Protože divočinu neobejdeš – musíš jí projít přímo.